Festivaalit ovat paljon muutakin kuin pelkkiä musiikkitapahtumia; ne ovat merkittäviä taloudellisia ja kulttuurisia moottoreita, jotka vaikuttavat laajasti ympäröiviin yhteisöihin. Tässä artikkelissa tarkastelemme, miten festivaalit rikastuttavat paikallista elämää, luovat työpaikkoja, vahvistavat alueiden identiteettiä ja millaisia haasteita niiden vaikutusten arviointiin liittyy.

Festivaalien taloudellinen vaikutus on usein huomattava. Ne tuovat alueelle matkailijoita, jotka käyttävät rahaa majoitukseen, ravintoloihin, kuljetuksiin ja muihin palveluihin. Esimerkiksi Ruisrockin vuoden 2018 kävijöiden kulutus Turun alueella oli noin 18,2 miljoonaa euroa, ja festivaali työllisti maakunnassa 270 henkilötyövuotta. Tämä käy ilmi Ruisrockin teettämästä selvityksestä. Ulkopaikkakuntalaiset festivaalivieraat ovat erityisen tärkeitä, sillä he tuovat alueelle uutta rahaa. Kotkan Meripäivät on toinen esimerkki suuresta festivaalista, joka keräsi vuonna 2019 yli 235 000 kävijää, osoittaen festivaalin vetovoiman. Pienemmätkin festivaalit, kuten monet paikalliset musiikkitapahtumat ja ruokafestivaalit, tuovat oman lisänsä paikallistalouteen, vaikka niiden yksittäiset vaikutukset ovatkin pienempiä.

Tapahtuma-ala kokonaisuudessaan on merkittävä työllistäjä. Valtioneuvoston julkaisun mukaan ala työllistää Suomessa vakituisesti noin 20 000 henkilöä ja tilapäisesti jopa 175 000 henkilöä, ja sen liikevaihto oli vuonna 2019 noin 2,35 miljardia euroa. Etelä-Pohjanmaalla elävän musiikin tapahtumat, kuten Tangomarkkinat ja Provinssirock, työllistävät vuosittain arviolta 206 henkilötyövuotta. Teoston selvityksen mukaan jo pelkästään stadionkonsertit voivat tuoda kaupunkiin miljoonia euroja lisääntyneen palveluiden käytön kautta.

Taloudellisen vaikutuksen lisäksi festivaaleilla on suuri merkitys paikalliselle kulttuurille ja identiteetille. Ne tarjoavat elämyksiä, luovat yhteisöllisyyttä ja vahvistavat alueen imagoa. Kaupungit ovatkin ymmärtäneet tapahtumien arvon, ja monet panostavat niihin merkittävästi. Festivaalit voivat houkutella uusia asukkaita, yrityksiä ja matkailijoita, ja ne tarjoavat myös alustan paikallisille artisteille ja kulttuuritoimijoille. Festivaalit ovat osa laajempaa kulttuurista ekosysteemiä, jossa musiikki ja muut taiteenalat vaikuttavat myönteisesti koko yhteiskuntaan.

Festivaalien vaikutusten ymmärtäminen ja kehittäminen vaatii luotettavaa tietoa, mutta vaikutusten mittaaminen on usein haastavaa. Helsingin kaupungin julkaisun mukaan ongelmana on usein tiedon puute ja se, ettei tapahtumakävijöistä jää aina selkeää “tilastojälkeä”. Kävijäkyselyt ovat yleinen tiedonkeruumenetelmä, mutta niiden luotettavuus voi vaihdella. Tarvitaan siis monipuolisia menetelmiä, kuten laadullisia haastatteluja, taloudellisia analyysejä ja digitaalisen datan hyödyntämistä. Yhteistyö eri toimijoiden, kuten tapahtumajärjestäjien, kuntien ja tutkimuslaitosten välillä, on avainasemassa paremman tiedon saamiseksi.

Koronapandemia osoitti konkreettisesti festivaalien ja muiden tapahtumien merkityksen, mutta myös niiden haavoittuvuuden. Tapahtumien peruuntuessa menetettiin kulttuurielämysten lisäksi tuloja ja työpaikkoja. Kuntaliiton mukaan monet kunnat kärsivät merkittäviä taloudellisia menetyksiä. Esimerkiksi Seinäjoella menetysten arvioitiin nousevan jopa 35 miljoonaan euroon. Pandemiasta opittiin, että festivaalien on varauduttava paremmin tuleviin kriiseihin, esimerkiksi kehittämällä joustavampia toimintamalleja, monipuolistamalla tulonlähteitä ja panostamalla digitaalisiin ratkaisuihin.

Suomessa järjestetään vuosittain satoja festivaaleja, jotka tarjoavat monipuolisia elämyksiä ja kohtaamispaikkoja. Theseuksen julkaisun mukaan kulttuuritapahtumat ovat tärkeitä matkailun edistäjiä. Ne houkuttelevat niin kotimaisia kuin ulkomaisia vieraita ja tarjoavat samalla ainutlaatuisen mahdollisuuden tutustua suomalaiseen kulttuuriin. Festivaalit ovat investointi, joka maksaa itsensä takaisin monin tavoin – taloudellisesti, kulttuurisesti ja sosiaalisesti.

Festivaalit ovat siis monipuolinen voimavara, joka vaikuttaa myönteisesti sekä paikalliseen talouteen että kulttuuriin. Ne luovat työpaikkoja, houkuttelevat matkailijoita, tarjoavat elämyksiä ja vahvistavat alueiden identiteettiä. Tulevaisuudessa festivaalien on kiinnitettävä yhä enemmän huomiota kestävyyteen, vastuullisuuteen ja monimuotoisuuteen. Musiikkialan tilannekuvaa päivittävä Music Finland tarjoaa ajantasaista tietoa alan kehityksestä ja haasteista, kuten pandemian vaikutuksista ja alan toipumisesta. Jotta festivaalien potentiaali saadaan täysimääräisesti hyödynnettyä, tarvitaan jatkuvaa kehitystyötä, yhteistyötä ja luotettavaa tietoa niiden vaikutuksista.